Rodzaje instalacji LPG
Wraz z postępem w konstrukcjach silników spalinowych rozwija się również technika instalacji gazowych. Technika rozwiązań stosowanych w instalacjach LPG musi być dostosowywana do coraz bardziej skomplikowanych układów zasilania nowoczesnych silników. Obecnie, ze względu na bardzo korzystny stosunek możliwości do ceny, jak też rodzaj najbardziej popularnych silników na rynku, najpopularniejsze są instalacje IV generacji. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę rozwoju instalacji LPG.
V GENERACJA
Jest to obecnie najbardziej zaawansowany system wtrysku gazu. Podstawową różnicą układu zasilania V generacji w porównaniu z poprzednimi jest fakt dostarczania gazu do zaworów ssących silnika nie w stanie lotnym, ale w stanie ciekłym (gaz nie jest zamieniany w stan lotny stąd brak reduktora). Technologia ta jest porównywalna z najnowocześniejszymi rozwiązaniami wtrysku benzyny, co pozwala stosować ją w silnikach turbodoładowanych (np. FSI oraz TFSI Volkswagena/Audi). Wadą tego typu instalacji jest przede wszystkim cena oscylująca w granicach 5-6 tysięcy złotych.
IV GENERACJA
Instalacja gazowa IV generacji jest obecnie najpopularniejsyzm systemem zasilania silników paliwem LPG. Gaz dostaje się do silnika poprzez elektrycznie sterowane wtryskiwacze, umieszczone w pobliżu wtryskiwaczy benzyny. Ilość paliwa gazowego jest ustalana na podstawie sygnałów z wtryskiwacza benzyny i podobnie jak to mam miejsce w klasycznym benzynowym wtrysku jest podawana oddzielnie dla każdego cylindra. Takie rozwiązanie zapewnia osiągi takie jak przyspieszenie, dynamika, prędkość maksymalna prawie identyczne jak przy zasilaniu benzyną. Przełączenie benzyna-gaz następuje samoczynnie po nagrzaniu silnika. Po wykorzystaniu paliwa gazowego system automatycznie i w sposób nieodczuwalny dla użytkownika przełącza zasilanie na benzynę (sygnalizowane jest to odpowiednim sygnałem dźwiękowym). Ze względu na ogromną popularność oraz bardzo korzystny stosunek możliwości do ceny, instalacje IV generacji są obecnie najczęściej stosowanymi systemami zasilania silników spalinowych gazem. W tym systemie spełnione są również najnowsze wymogi dotyczące emisji spalin.
III GENERACJA
Do silników z wielopunktowym wtryskiem paliwa przeznaczone są instalacje gazowe III generacji. W rozwiązaniu tym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje tuż przed zaworem ssącym i podawana jest przez wtryskiwacz benzyny. Paliwo podawane jest w sposób ciągły (brak miksera) co pozwala na zachowanie fabrycznych parametrów silnika. Odpowiednio zaprogramowany elektroniczny sterownik odpowiada za dawkowanie określonej ilości gazu. Przełączanie na gaz - podobnie jak w systemach II generacji - odbywa się całkowicie automatycznie po osiągnięciu odpowiednich parametrów przez układ sterowania.
II GENERACJA
Dzięki zastosowaniu dodatkowych układów elektronicznych systemy te przeznaczone są do samochodów wyposażonych w katalizator spalin oraz sondę lambda. Skład mieszaniki regulowany jest w sposób ciągły i uwzględnia dynamicznie zmiany stanu pracy silnika. Dzięki temu poprawiona zostaje dynamika jazdy gdyż ilość gazu dostarczanego do silnika podlega ciągłej regulacji w zależności od przyspieszania, zwalniania itd. Pozwala to na oszczędną i dynamiczną jazdę przy równoczesnym ograniczeniu emisji spalin. Przałączanie benzyna-gaz odbywa się automatycznie po osiągnięciu przez silnik odpowiedniej temperatury.
I GENERACJA
Instalacje tej generacji są dzisiaj coraz rzadziej stosowane ze względu na coraz mniejszą ilość samochodów z układem gaźnikowym. Ten typ instalacji nie daje możliwości regulacji ilości gazu doprowadzanego do silnika, a co za tym idzie do dynamicznych zmian ilości paliwa w zależności od sopsobu jazdy, co w konsekwencji zwiększa zużycie gazu. Przełączanie gaz-benzyna odbywa się ręcznie. Powyższą instalację można również stosować w niektórych silnikach z jednopunktowym wtryskiem benzyny, które nie są wyposażone w sondę lambda.